tisdag 6 mars 2012

Slumpad historia ur en 36-årings liv

En dag på landet hos mormor stod min moster och jag och hängde tvätt i trädgården. Idyllen var som alltid på landet fullkomlig. Solen gassade, en lätt bris smekte mitt sommarlovssinne och hennes semestersinne samtidigt som svalornas skrik i jakt på flugor gjorde tillfället fullkomligt somrigt.

Plötsligt - PANG!

Två meter från moster landar ett harlik. Flera hundra meter upp i luften cirklar en ormvråk som troligtvis är sur över förlorad lunch. Jisses, vad hade hänt om den landat i huvudet på moster eller mig?

Varför kommer jag att tänka på det en tisdagkväll 25 år senare? Därför att jag just tittat på QI, en konstig frågesport med Stephen Fry som går på BBC. Där fick jag just veta att den grekiska dramatikern Aischylos dog av att han fick en sköldpadda i huvudet. Jag tänker mig att de gamla grekerna på hans begravning förvånat sa "En sköldpadda i huvudet? Det händer ju bara inte?". Men det gör det. Fast bara nästan och 2500 år senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar