torsdag 24 november 2011

White trash

Såg senaste Kobra där de avhandlade begreppet white trash och hur det används i Sverige om vissa svenskar. De gjorde även ett reportage över när begreppet uppstod i USA och hur det används där i dag. Insåg att jag själv använt begreppet slarvigt och nedsättande och att få en knäpp på näsan skadar aldrig. Kommer efter det här programmet inte att använda begreppet igen. Det är som filmvetaren Hynek Pallas säger: "Jag tycker att White trash-begreppet kanske hänger ihop med att man i riksdagen använder ord som massinvandring. Det är en massa fula, äckliga ord som inte har någon plats i vårt samhälle."

Jag har själv inte tänkt färdigt om begreppet, men programmet ställde frågor som jag nu börjat processa: Hur hänger SD:s inträde i riskdagen ihop med användandet av begreppet? Finns det en koppling mellan begreppen massinvandring och white trash? Är begreppet ett bekvämt sätt att distansera medelklassen från de som har det allra fattigast? Vet, som sagt, inte vad svaren på frågorna är, men att ställa sig frågor är alltid nyttigt så jag väljer att fundera lite till på detta.

Kristofer Lundström. Foto: Peter Knutson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar