söndag 13 november 2011

Fåfänga vs plånbok



På tal om sambons och mitt jobb - vi ska flytta till nya lokaler som ligger ca 10 minuters cykelväg från vårt hem på Hisingen. Som cykelfobiker efter en olycka i min ungdom ser jag fram emot att möta mina demoner och segla iväg på min moster fina gamla cykel som jag har fått.

Men så är det det här med hjälm. Och fåfänga. Jag tänkte ett tag att räddningen skulle bli den ganska dyra airbaghjälmen från Hövding Sverige. Kolla filmen ovan, när den är ihopfälld ser det ut som en ganska okej krage. Krockar man däremot så blir förnedringen total och man får nån sorts rymdmössa på huvudet. Men så är tydligen 4000 kronors-airbagen förbrukad om den blåsts upp en gång. Med tanke på min klumpighet så låter det som det kan bli dyrt. Visserligen får man rabatt på en ny om man skickar in kragen till tillverkarna som tar vara på dess "svarta låda" och tar hand om återvinningen. Men ändå. Detta tål att tänka på.

Men ja visst, självklart är livhanken viktigare än att vara snygg! Men ändå. Här finns ett utrymme för velande känner jag.

2 kommentarer:

  1. Funderade också på en sån men kom fram till att det nog skulle bli ganska varmt på sommaren med en stor krage runt halsen. Köp en vanlig cykelhjälm istället. Jag vet det kan kännas ganska generande att knäppa på sig en hjälm om man aldrig använt någon sedan tidigare. Men försök bita ihop och lägg fåfängan åt sidan.
    Cykelhjälm ska man använda för sin egen skull.

    Emma My

    SvaraRadera
  2. Just tanken med att det blir varmt på sommaren blev avgörande för mig. Och priset då. Det får bli förnuftigt, eller kanske något av tipsen som K föreslog i en annan post. Snygg får jag väl vara när jag kommer fram :)

    SvaraRadera