måndag 9 april 2012

Och lite påskläsning

Inte så lite heller! Efter att ha slitit i skogen och dragit ris större delen av påskdagen vaknade vi till ösregn på annandagen. Jag lade mig på soffan och läste och läste.

Först läste jag ut Mannen i mina drömmar av Curtis Sittenfield. Den förra boken, American wife, som jag läste av henne var så bra så bra, så mina förväntningar var ganska höga. Men nej. Det här var lite halvtramsigt om en ung tjej som definierar sig själv efter sitt kärleksliv utan att själv inse det. Visserligen några igenkänningspoäng från tidigare liv, men nej. Det här var varken en lika fängslande historia eller härligt språk som i den förra. Visserligen läste jag på svenska nu vilket jag inte gjorde förut, men ändå. Det kändes lite tunt.

Direkt efter det började jag på Morgan Allings biografiska berättelse om sin uppväxt, Kriget är slut. Det går liksom inte att inte tycka om den på något sätt, även om det inte var någon större läsutmaning. Det känns som om boken är skriven i en rasande takt, och kanske därför läste jag ut den på några timmar. En fin berättelse om ett elände som säkert många barn upplever och många vuxna utsätter dessa barn för. Gjorde mig ledsen och samtidigt glad att den slutade fridfullt.

Och nu sitter jag här och känner mig tom för att jag inte har en bok som väntar på mig. Vad ska jag läsa nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar