torsdag 29 september 2011

Barn till varje pris?

Kollar nya serien Barn till varje pris? på svtplay. Ofrivillig barnlöshet är ett svårt ämne och ger upphov till en massa åsikter av vitt skilda art. Det finns de som tycker att om man inte kan få barn så får man finna sig i det och adoptera om man nu så gärna vill ha barn. Det finns de som tycker att det är varje kvinnas rätt att kunna bära ett barn. Att barn är meningen med livet finns det väldigt många som tycker. Och att man inte begriper hur det är förrän man har fått egna barn. Själv vet jag inte riktigt. När vi beslutade att skaffa barn tog det ca 9 månader innan jag blev gravid så vi hade inte hunnit känna efter hur det hade varit om vi inte hade kunnat få barn. Hade man velat ha barn ännu hellre då? Förändras känslan när man plötsligt inte kan välja själv? Innan vi fick barn hade jag nog idén om att har man inte fysiken som krävs för att skaffa barn så får man finna sig i att inte kunna producera biologiska barn. Som man får finna sig i andra omständigheter som kan verka orättvisa i livet. Men hur hade jag känt om jag var en av dem som inte kunde få? Det får jag, tack och lov, aldrig reda på.

Pia Johansson. Foto: SVT


Och sedan kan jag bara applådera Pia Johansson som programledare. Med hennes egen ofrivilliga barnlöshet som bakgrund kan hon lotsa de medverkande och oss tittare på ett fint sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar